Działania marketingowe agenta a powstanie zakładu podatkowego
Brak formalnego pełnomocnictwa do zawierania umów w imieniu spółki zagranicznej przez jej agenta działającego w Polsce nie wyklucza ukonstytuowania się zakładu podatkowego tej spółki w związku z działalnością marketingową jej agenta.
Takie stanowisko zajął NSA w wydanym w 6 października 2022 r. wyroku (II FSK 312/20).
Przedmiot sporu
Przedmiotem trwającego od czterech lat sporu między podatnikiem a organami podatkowymi jest kwestia powstania zakładu podatkowego w Polsce w związku ze współpracą spółki zagranicznej z jej lokalnym agentem handlowym.
Spółka, będąca niemieckim rezydentem podatkowym, jest światowym producentem specjalistycznych polimerów. Pełni ona funkcję centrali w niemieckiej grupie kapitałowej. Odpowiedzialna jest za produkcję, marketing i sprzedaż produktów specjalistycznych, a w zakresie produktów standardowych działa na rynkach lokalnych jako dystrybutor o ograniczonym ryzyku. W tym ostatnim zadaniu wspierają spółkę lokalni agenci, także w Polsce.
W Polsce na mocy umowy agencyjnej usługi wsparcia sprzedaży dla spółki świadczy podmiot powiązany – „Agent”, będący spółką kapitałową podlegającą opodatkowaniu w Polsce od całości dochodów.
W ramach zapewnienia usług wsparcia sprzedaży agent przede wszystkim dostarcza informacji: klientom – o produktach i cenach, oraz spółce – jak dane dotyczące zapotrzebowania rynku, zapytania klientów i zamówienia lokalnych klientów. Ponadto agent:
∑ działa jako punkt kontaktowy dla lokalnych klientów,
∑ wykonuje działania...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta